Rondreis West Amerika Monument Valley
Nog meer USA tips >>Ontdek hier nog meer informatie over onze roadtrips in Amerika.

Reisverslag Highway 1

Moonstone Beach  stenen

Reisverslag Highway 1 – dag 24

Een rit over de legendarische Highway One

Na een goede nachtrust waren we vandaag al vroeg wakker.  Het beloofde een mooie dag te worden want er was geen wolkje te bespeuren.  De eerste mensen waren al in de stoelen langs het zwembad van het zonnetje aan het genieten.  Vanaf het balkon van onze kamer hadden we dit zicht op de binnentuin met zwembad.

Hotel Santa Barbara

Na het ontbijt vertrokken we richting Monterey.  We hadden vandaag 400 kilometer voor de boeg, waarvan we een groot gedeelte over de legendarische Highway One langs de kust zouden rijden.  Een prachtige route waar onze gemiddelde snelheid niet erg hoog zal liggen.  Onderweg wilden we ook nog enkele keren stoppen om wat bezienswaardigheden te bezoeken.

Wegwerkzaamheden

Vanuit Santa Barbara reden we eerst een stuk over de U.S. Route 101 om vervolgens “Highway 1” te nemen.  Ook vandaag was er weinig verkeer onderweg waardoor we heerlijk konden genieten van de sprookjesachtig mooie panorama’s onderweg.

Ter hoogte van Cambria, net voor we Moonstone Beach zouden bereiken, moesten we even halt houden voor wegwerkzaamheden.  Nog geen 5 minuutjes later mochten we terug verder rijden van deze vriendelijke man.

Wegwerkzaamheden Highway 1 One

Moonstone Beach

Vervolgens waren we aan onze eerste tussenstop.  Ons dochtertje is gek van stenen en volgens ons opzoekwerk zouden er op dit strandje mooie steentjes te vinden zijn.  Daarnaast was het de perfecte locatie om even de benen te strekken en te lunchen.

Moonstone Beach Cambria

Moonstone Beach Bar & Grill

Van al dat stenen zoeken op het strand hadden we honger gekregen.  We wandelden over het strand naar onze Jeep en reden een beetje verder naar een restaurant waarvan ik goede recensies op Google had gelezen.

6550 Moonstone Beach Dr
Cambria, CA 93428
www.moonstonebeach.com

Moonstone Beach Bar and Grill

Cheeseburger met zicht op de Oceaan

Dit leuke Grill restaurant lag langs de Moonstone Beach Drive en had een leuk terras met zicht op de Stille Oceaan.  Er was een gezellige drukte, maar er waren gelukkig nog een aantal tafeltjes vrij.  We namen plaats en bestudeerden de menukaart.  Er stond heel wat lekkers op het menu, maar ik kon het niet laten om nog eens een echte cheeseburger te bestellen…

Moonstone Beach Grill

Er hing een geweldige sfeer op het terras.  Mensen zaten er heel rustig te eten en genoten van het zicht op de Oceaan.  Heel sporadisch kwam er een auto voorbij gereden, maar het was er echt opvallend rustig.  Het deed me denken aan het terras van een berghut in Oostenrijk, waar af en toe een groepje wandelaars aankomt, ze rustig iets eten, wat genieten van het uitzicht en het zonnetje en vervolgens terug vertrekken.

Hier had ik gerust nog een nachtje willen blijven…

Onze route via Highway 1

Maar we moesten tegen de avond in Monterey zijn en hadden nog een hele rit voor de boeg.  Zodra we onze rekening, inclusief de gebruikelijke tip, betaald hadden reden we verder over de tot de verbeelding sprekende Highway One.

De weg slingerde langs de kustlijn en tussen de rotsformaties.  Rij je graag met de auto of motor, dan is dit echt iets voor jou!

Highway 1 California

Zeeolifanten

Onderweg hielden we regelmatig halt als er een uitzichtpunt aangegeven stond of wanneer we andere toeristen ergens foto’s zagen nemen.  Dan viel er meestal wel iets te zien.

Zo zagen we bijvoorbeeld enkele zeeolifanten op het strand liggen.

Zeeolifant Westkust Amerika Highway One

Op een bepaald moment waren er echt veel bochten en hoogteverschillen onderweg, waardoor onze gemiddelde snelheid echt omlaag ging.  Aan dit tempo zouden we pas na zonsondergang in Monterey geraken…

Mc Way Canyon Julia Pfeiffer Burns State Park

Onze volgende geplande stop was het Julia Pfeiffer Burns State Park.  Bekend omwille van de McWay Falls.

Selfservice parking

In dit parkje was er ook een betaalparking, maar er was niemand aanwezig.  Je moest een enveloppe nemen, het juiste bedrag erin steken en vervolgens je nummerplaat erop noteren.  Een Ranger zou controles uitvoeren.  Braaf zoals we zijn betaalden we mooi ons parkeergeld en wandelden richting de waterval.

Julia Pfeiffer State Park parking

Waterval

We volgden het wandelpad dat ons via een tunneltje onder Highway 1 tot bij het uitzichtpunt op de waterval bracht.  We zagen dat er ook heel wat auto’s gewoon naast de weg geparkeerd stonden om snel een kijkje te gaan nemen.  Zo kan je natuurlijk 10 dollar besparen…

Julia Pfeiffer State Park waterval

Het was een gigantisch mooie plekje waar we even de tijd namen om wat foto’s te maken en te genieten van het uitzicht.  We lieten nog even een familiefotootje schieten om dit moment te vereeuwigen.

Julia Pfeiffer State Park uitzicht

Een half uurtje later stapten we terug in onze Jeep en reden verder richting Monterey.

Roadtrip Highway 1

Ongerepte natuur

Onderweg werden we voortdurend getrakteerd op uitzichten zoals je op de foto’s kan zien.  Prachtige planten, ruwe rotspartijen, heuvels, de Oceaan,…  Onbeschrijflijk mooi!

Roadtrip Highway 1 Californie

Bixby Creek Bridge

Onze laatste stop voor ons hotel in Monterey was aan de “Bixby Creek Bridge”.  Volgens mij ongetwijfeld één van de meest gefotografeerde locaties van Highway 1.  Het is dan ook een prachtig bouwwerk langs deze grillige kustlijn.  Ondertussen begonnen er al zich al wat wolken te vormen die tegen de rotsen botsten.

Highway 1 - Bixby Creek Bridge

Point Lobos State Natural Reserve

We naderden Monterey en kwamen langs Point Lobos State Natural Reserve.  Normaal gezien hadden we hier ook gestopt, maar gezien het al begon te schemeren besloten we om door te rijden tot ons hotel.

Point Lobos Natural Reserve

Monterey

Dit bleek nadien gezien geen slechte keuze te zijn.  Ter hoogte van Monterey begon de hemel helemaal te betrekken en was het hierdoor ook vrij snel donker geworden.  De temperatuur was ondertussen ook gevoelig gedaald toen we uiteindelijk aan ons hotel waren.

Na een geweldige roadtrip over Highway 1 waren we nu in het laatste hotel van onze rondreis door West-Amerika.  Ondanks we hier nog 2 nachten zouden blijven begon ik te beseffen dat ons avontuur bijna afgelopen was…
Voeg de auteur Frederik Maesen toe aan je Google+ kringen

Volg me
Latest posts by Frederik Maesen (see all)
Vond je dit artikel leuk of interessant? Delen en reageren = dankjewel