Rondreis West Amerika Monument Valley
Nog meer USA tips >>Ontdek hier nog meer informatie over onze roadtrips in Amerika.

Reisverslag San Francisco – dag 7

San Francisco

Reisverslag rondreis West-Amerika

• Datum: Zaterdag 12  juli 2014
  • Plaats:  San Francisco
  • Hotel: Holiday Inn San Francisco
  • Weer in San Francisco 20°C, zonnig (‘s morgens en ‘s avonds mistig)

Alcatraz Island

Vandaag zijn we vroeg opgestaan.  Alcatraz Island stond op het programma en om 09:10 AM vertrok de boot naar dit legendarisch eiland.  Omdat er volgens de informatie video’s van Alcatraz Island Cruises geen eten verkrijgbaar is op het eiland kozen we voor een stevig ontbijt in het hotel.  Daarna moesten we nog met de bus richting Pier 33, waar de boten naar Alcatraz Island vertrekken.

Het was nog fris omdat die typische ochtendmist nog boven San Francisco hing.  Volgens de weersvoorspellingen zou het tegen de middag echter nog volledig gaan opklaren.  Na een ritje met de bus stopten we in de buurt van Pier 39.  Hier moesten we nog 10 minuutjes wandelen tot Pier 33.  We moesten stevig doorstappen om tijdig ter plaatse te geraken, want je moet tijdig daar zijn voor de nodige security checks.  De boten vertrekken echt wel stipt op het voorziene uur.

Alcatraz Cruises vertrek

Eenmaal vertrokken gingen we op het dek staan om te genieten van het uitzicht.  Onderweg zag je de Golden Gate Bridge liggen en naderden we vrij snel Alcatraz Island.  De lucht was grijs en somber door de laaghangende bewolking waardoor het eiland, of “The Rock” zoals ze het ook noemen, er nog meer bijzonder uit zag.  Je had meteen door dat dit geen eiland was waar ze vroeger op vakantie gingen.

Alcatraz Island bezoeken

Alcatraz Audio Tour

Op aanraden van een collega die er al eens geweest was namen we de “audio tour” .  Deze digitale gids laat je op een originele wijze kennismaken met het eiland en haar geschiedenis.  Bij de ingang van de gevangenis krijg je een toestelletje met hoofdtelefoon.  Vervolgens krijg je aanwijzingen (ook in het Nederlands) hoe je moet wandelen.  Onderweg krijg je straffe verhalen te horen en maak je kennis met het leven in de gevangenis.

Het leven in de gevangenis

De verhalen die we tijdens de audiotour te horen kregen deed je toch wel even nadenken over het leven in deze gevangenis.  In sommige blokken van deze gevangenis kon je de gure wind dag en nacht voelen.  Hier wilde je echt niet gezeten hebben!

Alcatraz Island audiotour

Eén van de zaken die we zeker nooit zullen vergeten zijn de isoleercellen.  Hier werden de zwaarste gevallen tot 3 maanden opgesloten.  We hadden er ook voor gekozen om zelf even opgesloten te worden in zo’n isoleercel.  Dat was een bijzondere ervaring!  Eenmaal de stalen deur dicht ging achter ons was het pikdonker.  Er was geen enkel, maar dan ook geen enkel lichtstraaltje te bespeuren!  Een minuut lijkt hier wel een uur te duren…

Via onze hoofdtelefoon van de audiotour kregen we te horen hoe gevangenen deze periode doorbrachten.  Dit was echt geen lachertje!

Alcatraz Island San Francisco

San Francisco

Vanaf Alcatraz Island zie je de stad San Francisco liggen met de Golden Gate Bridge en de San Francisco Bay Bridge.  Ondanks San Francisco niet heel ver ligt was het door de stroming en het koude water van de Oceaan voor de gevangenen zo goed als onmogelijk om zwemmend aan de andere kant te geraken

Alcatraz Island

Alcatraz Cruises

Na een boeiende rondleiding op Alcatraz Island keerden we terug naar de aanlegplaats van de boten.  Ondertussen begon de bewolking te verdwijnen en niet veel later konden we genieten van een stralende zon boven San Francisco.  De boot vertrok terug richting San Francisco en ik maakte nog enkele laatste foto’s van het eiland, deze keer met een stralend blauwe lucht.

Alcatraz Island Cruises

Vanaf de boot hadden we een mooi uitzicht op San Francisco.  We konden duidelijk zien dat deze stad op heel wat heuvels gebouwd is.  Voor ons zagen we ook de San Francisco Bay Bridge liggen (zie foto hierboven).  Morgen zouden we met onze huurwagen over deze lange brug rijden richting het Yosemite National Park.

Alcatraz Cruises

Pier 39

Zodra we terug aan wal waren wandelen we richting Pier 39.  Eerst nog eens kijken of er deze keer wel zeeleeuwen te bespeuren zijn en vervolgens iets eten in één van de vele restaurantjes op de Pier.  We hadden geluk, want er lagen een paar zeeleeuwen te genieten van het zonnetje.  Helemaal niet zoveel als we op de foto’s in de reisgidsen gezien hadden, maar het was toch leuk om ze eens in het echt te zien.

Pier 39 zeeleeuwen

Big Bus Tours San Francisco

Na onze middagpauze op een terras in de zon namen we terug de Hop-on Hop-off bus (we hadden een ticket voor 48u genomen) richting Ashbury Haights.  Onze dochter had tijdens de rondrit van gisteren gezien dat er kleurrijke winkeltjes met nog kleurrijkere kleding te bewonderen waren.  Zelf waren we ook wel nieuwsgierig om deze voormalige hippiewijk eens te bezoeken.

Reisverslag San Francisco Ashbury Haight

Eén van de bekendste winkels in deze buurt is de Piedmont Boutique.  Het ‘uithangbord’ van deze winkel met kitscherige carnavalskleding kan je in bijna alle reisgidsen over San Francisco en Californië terugvinden.

Ashbury Haight San Francisco

Golden Gate Bridge

Heel wat winkels en één hippiebroek later stonden we terug aan de halte van de hop-on hop-off bus.  We moesten even wachten omdat we de vorige bus nog juist zagen wegrijden.  Een 20-tal minuutjes was de volgende bus al daar en reden we mee richting de halte in de buurt van ons hotel.

San Francisco Big Bus

We moesten terug de volledige route nemen, inclusief de Golden Gate Bridge.  Maar dat vond ik helemaal niet erg, zo kon ik nog wat foto’s maken van deze wereldberoemde brug.  Ondanks de zon nog scheen was het vandaag nog frisser dan gisteren.  Gelukkig zou het op onze bestemming van morgen heel wat warmer zijn.  Volgens de weersvoorspellingen mochten we ons verwachten aan zo’n 37°C in Yosemite National Park!

Big Bus Torus Golden Gate bridge San Francisco

Over de Golden Gate Bridge rijden

Voeg de auteur Frederik Maesen toe aan je Google+ kringen

Volg me
Latest posts by Frederik Maesen (see all)
Vond je dit artikel leuk of interessant? Delen en reageren = dankjewel