Rondreis West Amerika Monument Valley
Nog meer USA tips >>Ontdek hier nog meer informatie over onze roadtrips in Amerika.

Reisverslag Yosemite – dag 9

Yosemite vogel

Reisverslag rondreis West-Amerika

• Datum: Zondag 13 juli 2014
  • Plaats:  Yosemite National Park
  • Hotel: Cedar Lodge
  • Weer: Yosemite National Park 37°C, zonnig

Wakker worden in de Cedar Lodge

Na een goede nachtrust werden we wakker met een stralende zon en zomerse temperaturen.  Een heel contrast met de voorbije dagen in San Francisco.  Terwijl de dames hun outfit aan het uitkiezen waren trok ik er even op uit om wat foto’s te maken.  Het was al behoorlijk warm.  Op de parking zag ik toeristen die op weg waren naar de volgende bestemming hun koffers inladen en de frigobox vullen met ijs aan het ijsmachine. Deze taferelen leken wel uit één van de vele Amerikaanse roadmovies te komen, geweldig gewoon!

Cedar Lodge Yosemite National Park

Breakfast

We kozen voor een ontbijtbuffet zodat we de eerste uren geen honger zouden krijgen.  Spek, worstjes, eitjes en brood stonden op het menu.  Het buffet was helemaal niet zo uitgebreid en verzorgd als ons hotel in San Francisco, maar het smaakte en we konden er zeker voor een hele tijd tegen.  In het hotel was er ook een klein winkeltje waar we ook wat eten en drinken kochten voor tijdens onze wandeling.  Bij deze temperaturen voorzagen we voldoende water.  Want één ding was zeker, we gingen zweten…

Ontbijt in Amerika

Yosemite National Park

Na het ontbijt vertrokken we met onze Jeep richting het Yosemite National Park.  Een 15-tal minuutjes later waren we al aan de ingang, klaar voor een onvergetelijke dag in dit prachtige natuurreservaat.  Met de “Annual Pass”, die we gisteren gekocht hadden, kregen we toegang tot het park.  Ze controleerden wel mijn identiteitskaart, om te kijken of mijn handtekening overeen kwam met die op de Pass.  Dit bleek later ook in al de andere Nationale Parken het geval te zijn.

Ingang Yosemite National Park

Sequoia’s

We reden richting Yosemite Village waar we onderweg een locatie met enkele grote sequoia’s tegenkwamen.  We hielden even halt en wandelen langs een leuke picknick plaats richting de “weeping bridge”.  Het was net een sprookje om door deze prachtige bossen te rijden.

Yosemite National Park Parking

Goud zoeken in Amerika

Ons dochtertje was al lang voor ons vertrek naar Amerika in de ban van goud zoeken.  Ze had op National Geographic gezien dat je in Amerika goud kon vinden in de rivieren.  Het zal je dan ook niet verwonderen dat we halt moesten houden aan de eerste rivier die we tegenkwamen. Hier kon wel eens goud te vinden zijn!  😉

Terwijl ik foto’s aan het maken was van de prachtige omgeving zat onze goudzoeker in het water.  Plots hoorde ik een enthousiast gejuich.  Goud, goud, goud!  Ze had inderdaad enkele goudachtige schilfertjes gevonden in de rivier.  Of het echt goud was weten we nog niet, maar haar dag kon in ieder geval niet meer stuk.

Yosemite shuttle

Zodra de goudkoorts een beetje gezakt was reden we verder richting Yosemite Village.  We parkeerden onze Jeep op een van de grote parkings in de buurt van het Visitor Center.  Daar namen we de Shuttlebus richting het vertrekpunt van de wandeling die we gingen maken.  Deze Yosemite Shuttles zijn echt goed geregeld.  Een echte aanrader om het park te verkennen.

Yosemite shuttle bus

Wandelen naar de waterval

Na een korte rit met de bus waren we op de plaats waar onze wandeling begon.  Meteen werden we al getrakteerd op prachtige landschappen.  Langs het wandelpad was er een rivier met mooie keien.  Er stroomde niet veel water, waaruit we konden afleiden dat de waterval ook niet op zijn hoogtepunt zou zijn.  De watervallen zijn naar het schijnt het mooist in de lente en het begin van de zomer wanneer eer veel smeltwater is.

Wandelen in Yosemite National Park

Wildlife in Yosemite

Het wandelpad kronkelde langs mooie rotsformaties, statige bomen, prachtige bloemen.  Onderweg maakten we ook kennis met enkele eekhoorntjes.  Deze waren blijkbaar al goed gewend aan de toeristen, want ze hadden helemaal geen schrik van ons.  Het is verboden om wilde dieren te voederen, waar we ons dan ook voorbeeldig aan gehouden hebben.

Yosemite dieren

Bestemming in zicht

Het was voortdurend stijgen tijdens onze wandeling.  Met een temperatuur van zo’n 34°C in de schaduw moesten we regelmatig even halt houden.  Langzaam maar zeker naderden we ons doel.  Op een bepaald moment kwamen we uit het bos en zagen we de waterval liggen.  Het wandelpad werd nog wat steiler en ruwer.  We liepen nu ook in de volle zon, wat het nog een beetje zwaarder maakte.  Maar het doel was in zicht en niet veel later stonden we aan de waterval.  De nevel van de waterval zorgde voor een deugddoende afkoeling.

Waterval Yosemite wandeling

We genoten een hele tijd van deze natuurlijke airco en het sprookjesachtig mooie uitzicht dat we er hadden.  Daarna begonnen we aan de afdaling richting Yosemite Village.

Yosemite Village

In het Visitor Center was er een supermarkt en een souvenirwinkeltje.  Hier kochten we een magneetje (het begin van onze verzameling begon in New York) en ook nog wat eten voor morgen.  Dan rijden we verder naar Sequoia National Park en Kings Canyon.

Het was een geslaagde dag.  Eén ding was zeker, hier hadden we gerust een week kunnen blijven!  Hou je van de natuur en wandel je graag?  Dan kan je best een paar dagen extra boeken in (de buurt van) dit Nationale Park.

Tanken in Amerika

Op de terugweg naar ons hotel stopten we nog even aan een benzinestation om de tank van onze Jeep vol te doen.  Morgen hebben we een hele rit voor de boeg.  Tanken in Amerika was toch even wennen.  Eerst en vooral heb je de andere naamgevingen, dan is de prijs ook nog eens in dollar en per gallon.

Wat in het begin ook vreemd is dat je er meestal op voorhand moet betalen.  Binnen betaal je aan de pompbediende het bedrag (cash of creditcard) dat je denkt te tanken en vervolgens ga je naar de pomp.  Nu kan je beginnen met je benzinetank vol te doen.  Gaat er minder in dan je betaald hebt, dan ga je terug naar de kassa en krijg je cash terug (als je cash betaald hebt).  Heb je met de creditcard betaald?  Dan storten ze binnen enkele dagen het geld terug op je rekening.  Dit laatste was heel vreemd voor ons en we waren zelfs wat wantrouwig, maar bij ons is dit steeds correct verlopen.

Voeg de auteur Frederik Maesen toe aan je Google+ kringen

Volg me
Latest posts by Frederik Maesen (see all)
Vond je dit artikel leuk of interessant? Delen en reageren = dankjewel